COLUMN: De onkunde druipt van de DRIP af

Joop van der Hor, geboren in 1954 in Rotterdam, is een betrokken inwoner van Spijkenisse. Hij is naast columnist, ook trouwambtenaar, presentator, schrijver, ambassadeur van Villa Joep en pakt nog meer op wat op zijn pad komt. Hij werkte als persvoorlichter van de politie, is getrouwd en woont nu met zijn vrouw Gina in een appartement in Spijkenisse. In 2018 ontving hij de Nissewaardpenning uit handen van burgemeester Salet voor zijn inzet. Hij kijkt veel om zich heen en schrijft over allerlei zaken in zijn columns.

Beeld: Joop van der Hor

Al lange tijd erger ik mij groen en geel aan de wijze waarop Rijkswaterstaat ons automobilisten informeert over een te verwachte opening van de Spijkenisserbrug. Voordeel is wel dat ze ons überhaupt informeren, nadeel echter is dat de informatie stelselmatig onjuist is en ergerlijk is dat ze ogenschijnlijk geen initiatieven ontwikkelen om er iets aan te verbeteren.

Ik heb het hier over de werking van de twee aan weerszijde van de Spijkenisserbrug opgestelde DRIP’s ofwel Dynamisch Route Informatie Paneel. Ze staan langs de Schenkelweg tegenover theater de Stoep in Spijkenisse en bij het Tramhuisje langs de Groene Kruisweg in Hoogvliet. Een DRIP is een digitaal informatiebord waarop Rijkswaterstaat (RWS) aangeeft wanneer de brug open gaat, staat of dat er een lange file is op de toerit na de sluiting van de brug. Het zag er allemaal zo veelbelovend uit toen op woensdag 23 januari 2020 wethouder Igor Bal (VVD), samen met districtshoofd Zuid Bart Keunen en projectleider Jeroen Korving van RWS de berm-DRIP officieel in gebruik stelden. Achteraf bezien waren de voortekenen dat het allemaal wel goed zou komen die dag al niet best; het was mistig en er moest lang gewacht worden voordat de ingebruikneming een feit was. Ik was er als verslaggever van zowel weekkrant de Botlek en reporter van Botlek TV zelf bij, dus ik weet waarover ik schrijf. Igor Bal is inmiddels verkast naar de nieuwe gemeente Voorne aan Zee waar hij geen stratenmaker op zee is geworden, maar wethouder Ruimtelijke ontwikkeling, milieu en communicatie. Op Linkedin noemt Igor zich een verbinder, een ware bruggenbouwer dus’. Trots vertelde hij tegenover de camera van Botlek TV over de brugopeningsvoorspeller. Bart Keunen liet fijntjes weten dat het natuurlijk nog wel een proef was, maar dat de verwachtingen hoog gespannen waren. Nou hij heeft gelijk gekregen. Als de brug weer eens onaangekondigd hoog staat dan reageren ongeduldige automobilisten zeer gespannen want de technische onkunde van RWS druipt van de werking van de DRIP’s af. Ik geef toe, ik ben er behoorlijk op gefocust maar dat komt omdat ik vanuit mijn torentje vaak zie hoe zeeschepen de handrem moeten aantrekken als de Spijkenisserbrug weer eens weigert omhoog te gaan, ik als automobilist ruime ervaring (lees ergernis) heb als de DRIP aangeeft dat er geen opening wordt verwacht en ik toch desondanks toch voor een gesloten slagboom kom te staan zoals op vrijdag 20 januari om 11.32 uur.

Het leek dé oplossing voor dit euvel: de door Rijkswaterstaat ontwikkelde, op afstand bestuurde en op algoritmes werkende berm-DRIP.  De praktijk is echter anders. De start van de proef werd destijds met groot tromgeroffel aangekondigd, de mislukking ervan blijft opvallend stil. Er zijn overigens nog steeds mensen die denken dat anno 2023 er nog een brugwachter hoog in het bruggenwachtershuisje door zijn verrekijker de Oude Maas aftuurt om te kijken of er een grote boot aankomt om daarna veel te vroeg de slagbomen naar beneden te doen. Uit nijd rijden sommigen er dan doorheen wat weer een lange reparatie-wachttijd te weeg brengt. Nee, de benodigde informatie is afkomstig van de naderende schepen zelf welke om de seconde hun positie via het Automatic Identification System (AIS) doorseint waarmee de snelheid van de schepen wordt bepaalt en dus ook de automatische bediening van de brug. Rijkswaterstaat heeft toegegeven dat de werking van het DRIP systeem niet voor de volle 100% werkt, iets wat menig automobilist kan bevestigen. Ik geef hierbij gratis een deel van de oplossing; monteer twee timelapcamera’s op een appartement langs de Hongerlandsedijk, elk in een vaarrichting. Via een app zijn de bewegingen van schepen en die van de bruggen zichtbaar en dus beter voorspelbaar, behalve dan bij mistig weer want dan gaat elk systeem de mist in. Ik bied mijn torentje gratis aan als proeflocatie. Ik ga topfotograaf Paul Martens, bekend van de meest prachtige Rotterdamfoto’s en vele timelaps, vragen of hij er heil in ziet. Want achterover wachtend tot de oplossing vanzelf komt, nee RWS, dat gaat het niet worden! Een andere oplossing is misschien nog simpeler en doeltreffender; gooi er wat geld tegenaan en doe het per satelliet, gewoon via het navigatiesysteem in de auto. Of denk ik nu te simpel mevrouw Leonie, directeur Netwerkmanagement bij Rijkswaterstaat met de toepasselijke achternaam Zeestraten?